・令和3年度年間プログラム

Flyer(5.12/1st)「オンライン授業入門」

・Flyer(6.9/2nd)「Moodle入門」

・Flyer(6.25/SE)「オンライン授業とメンタルヘルス」

・Flyer(7.14/3rd)「相互評価システムとその評価」

・Flyer(8.11/4th)「オンライン及び併用型授業の実践例」

・Flyer(10.13/5th)「オンデマンド・リアルタイム・対面の併用型授業の実践方法」

・Flyer(11.10/6th)「多人数オンライン授業でのアクティブラーニング実践例」

・Flyer(12.8/7th)「ユーチューバーから学ぼう!」

・Flyer(1.12/8th)「オンライン講義に向けた動画編集入門」

Flyer(3.9/9th)「オンデマンド授業の実践例:課題の提示とフィードバック」

詳細

 開催方法など各回の詳細は,以下の項目内において随時更新します。また,実施済みの研修については,各項目内のアーカイブ動画(Microsoft StreamのURL)を掲載しておりますので,学内者限定でご覧いただけます。従いまして,研修の様子は録画をさせていただきますので,ご参加の際には予めご了承ください。
 そのほか,高等教育開発推進センターCTE部門主催の研修は,学内者限定でMicrosoft Stream内のチャンネル「CTEアーカイブ」においてもご覧になれます。

第1回 オンライン授業⼊⾨

日時 5月12日(水)14:00~
内容

オーブラ・ブリン
(⾼等教育開発推進センターCTE部⾨ )
オンライン授業とは、教えたいことを教室からオンラインに単に移し替えるものではありません。
意義深いオンライン授業にするための原則を学びます。

英語(和訳付き)

開催方法 Microsoft Teams

日本語訳

日本語

プレゼンテーション資料

Introduction to Online Teaching

アンケート

https://forms.gle/iiq2Ln2Q76PhY3dbA

ストリーム動画

こちらから

1st Introduction to Online Teaching Practices

Date & Time May 12 (WED) 14:00~
Contents

Aubra BULIN (Center for Teaching Excellence)
Online education is about much more than just moving your course online. In this session, faculty will learn the basic principles for making their online courses more meaningful.

English (Japanese Translation)

CONFERENCE SYSTEM Microsoft Teams

日本語訳

日本語

Presentation

Introduction to Online Teaching

Survey

https://forms.gle/iiq2Ln2Q76PhY3dbA

Video

こちらから

第2回 Moodle⼊⾨

日時 6月9日(水)14:00~
内容

籠⾕裕⼈(⾼等教育開発推進センター)
オンラインで授業を⾏うことが不可⽋になっているいま、Moodleの基礎的な活⽤⽅法を学びます。

⽇本語(英訳付き)

開催方法 Microsoft Teams

英語訳

※How to see English subtitles

プレゼンテーション資料

Moodle入門

アンケート

https://forms.gle/ndWqk2XokeFVW2co7

ストリーム動画

こちらから

2nd Introduction to Moodle

Date & Time June 9 (WED) 14:00
Contents

KATOGANI Hiroto (Center for Higher Education Development and Initiatives)
This session will cover the fundamentals of Moodle technology and techniques, as well as how to effectively use them when we need to teachonline.

Japanese (English Translation)※How to see English subtitle

CONFERENCE SYSTEM Microsoft Teams

How to See English Subtitles

※How to see English subtitles

Presentation

 

Survey

https://forms.gle/ndWqk2XokeFVW2co7

Video

こちらから

第3回 相互評価システムとその効果

日時 7月14日(水)14:00~
内容

百⽥⿓輔(⼤学院医⻭薬総合研究科)
相互評価は、学術活動の基盤的役⽬を果たしています。このセッションは、Moodleなどの学習管理システムを⽤いた相互評価の実践例とその効果を提⽰します。

⽇本語(英訳付き)

開催方法 Microsoft Teams

英語訳

※How to see English subtitle

プレゼンテーション資料

相互評価システムとその効果 

アンケート

https://forms.gle/9Eird1TAqPJXupWWA

ストリーム動画

こちらから

3rd Peer Review in the Classroom and its Outcomes

Date & Time July 14 (WED) 14:00
Contents

MOMOTA Ryusuke (Graduate School of Medicine,
Dentistry and Pharmaceutical Sciences)
Peer-review is a vital academic activity. This
session explains how to conduct peer reviews using learning management systems such as
Moodle and discusses its various benefits.

Japanese (English Translation)

How to See English Subtitles

※How to see English subtitle

Presentation

相互評価システムとその効果 

Survey

https://forms.gle/9Eird1TAqPJXupWWA

Video

こちらから

第4回 オンライン及び併用型授業の実践例

日時 8月11日(水)14:00~
内容

1.開会挨拶

2.発表

豊⽥啓孝(⼤学院⾃然科学研究科)
MoodleやTeams、Windows付属のアプリを活用した実践例を紹介します。

⽇本語(英訳付き)

3.質疑応答 

開催方法 Microsoft Teams

How to See English Subtitles

※How to see English subtitles

資料 オンライン及び併用型授業
アンケート https://forms.gle/UZ7agdfAqog8bRxY9
動画 こちらから

4th Practical Examples for Online and Hybrid Teaching

Date & Time August 11 (WED)
Contents

1.Opening remarks

2.Presentation

TOYOTA Yoshitaka (Graduate School of Natural Science and Technology)
In this session, faculty will learn how to improve
students’ learning experience by making effective
use of platforms such as Moodle and Teams when
teaching online or hybrid classes.

Japanese (English Translation)

3.Question and answer session

CONFERENCE SYSTEM Microsoft Teams

How to See English Subtitles

※How to see English subtitles

Presentation

オンライン及び併用型授業の実践例

Survey

https://forms.gle/ndWqk2XokeFVW2co7

Video こちらから

第5回 オンデマンド・リアルタイム・対⾯の併⽤型授業の実践⽅法

日時 10月13日(水)14:00~
内容

1.開会挨拶

2.発表

藤原祐⼦ (基幹教育センター)

オンデマンドとリアルタイムの両⽅の良さを活かしながら、学⽣にとってより⾼い学習効果が得られるように⼯夫した授業例を紹介します。
⽇本語(英訳なし)

3.質疑応答 

開催方法 Microsoft Teams
資料 オンデマンド・リアルタイム対面併用型授業
アンケート https://forms.gle/moqqMPVe31ZYVnh37
動画 こちらから

5th Practical Lesson Plans: On-demand, Real-time, and Hybrid Classes

Date & Time October 13 (WED) 
Contents

1.Opening remarks

2.Presentation

FUJIWARA Yuko (Center for Liberal Arts and Language Education)
Both on-demand and real-time classes offer unique advantages. This session introduces practical lesson plans that can help students make the most of their class time.

Japanese Language Only.

3.Question and answer session

CONFERENCE SYSTEM Microsoft Teams

Presentation

オンデマンド・リアルタイム対面併用型授業

Survey

https://forms.gle/moqqMPVe31ZYVnh37  

Video

こちらから

第6回 多人数オンライン授業でのアクティブラーニング実践例

日時 11月10日(水)14:00~
内容

1.開会挨拶

2.発表

吉川幸(基幹教育センター)

学生同士の関わり合いを生かした、同時双方向型オンライン授業での実践例を紹介します。

⽇本語(英訳なし)

3.質疑応答 

開催方法 Microsoft Teams
資料 多人数オンライン授業でのアクティブラーニング実践例

アンケート

https://forms.gle/zRGvcntUrxF7FVKY8
動画 こちらから

6th Active Learning Practices in Online Classes with a Large Number of Students

Date & Time November 10 (WED) 14:00
Contents

1.Opening remarks

2.Presentation

YOSHIKAWA Miyuki (Center for Liberal Arts and
Language Education)
This session will demonstrate how to facilitate student interaction in synchronous online classes with large enrollments.

Japanese Language Only.

3.Question and answer session

4.Questionnaire

CONFERENCE SYSTEM

Microsoft Teams

Presentation Active Learning Practices in Online Classes with a Large Number of Students
Survey https://forms.gle/zRGvcntUrxF7FVKY8
Video こちらから

第7回 ユーチューバーから学ぼう!

日時 12月8日(水)14:00~
内容

1.開会挨拶

2.発表

ニール・カウィー(基幹教育センター)
魅⼒的な授業動画を作成するためのコツを紹介します。⾳声スピード、明瞭さ、親しみやすさに加え、信ぴょう性、情熱も必要です。英語(和文スライド付き)

3.質疑応答 

開催方法 Microsoft Teams

日本語訳

和文のスライドで対応します

プレゼンテーション資料

「使用する和文スライド」「参考:英語スライド」

アンケート

https://forms.gle/bP1LKKHADowa3EBTA
動画 こちらから

7th What Can Teachers Learn from YouTubers?

Date & Time December 8 (WED) 14:00
Contents

1.Opening remarks

2.Presentation

Neil COWIE (Center for Liberal Arts and Language
Education)
Faculty will learn several key principles to make
engaging educational videos. These include voice
speed, clarity, friendliness, and the need to show
authenticity and passion.

English (PPT in Japanese)

3.Question and answer session

CONFERENCE SYSTEM Microsoft Teams
Materials

「Japanese text slides to use」

「Reference: Original English slides」

Survey https://forms.gle/bP1LKKHADowa3EBTA
Video こちらから

第8回 オンライン講義に向けた動画編集⼊⾨

日時 1月12日(水)14:00~
内容

1.開会挨拶

2.発表

⼤越裕史(⼤学院社会⽂化科学研究科)
動画編集に必要な技術は多くありません。不⾜しているのは、どのような作業でどんな動画を作れるかというイメージです。本講演では、動画編集の基礎を紹介します。

⽇本語

3.質疑応答 

開催方法 Microsoft Teams
留意事項

 講師はプレゼン中、できるだけ参加者にも、短い動画の編集を一緒に体験してもらいたいと希望されています。このためプレゼンを視聴する前に、動画編集ソフト「Filmora X」をご自分のパソコンにダウンロードし、インストールしておくことをお勧めします。
 このソフトの体験版は、無料で使用できます。ダウンロードできるサイトは次の通りです。
https://filmora.wondershare.jp/video-editor/

プレゼンテーション資料

オンライン講義に向けた動画編集入門

アンケート

https://forms.gle/zuVwSCYwU1VLdiwF8
ストリーム動画 こちらから

8th Introduction to Video Editing for Online Teaching

Date & Time January 12 (WED) 14:00
Contents

1.Opening remarks

2.Presentation

OKOSHI Hirofumi (Graduate School of Humanities and Social Sciences)
You do not need sophisticated skills to edit videos, but beginners often lack the ability to visualize what kind of videos to make or what processes to go through. This session introduces the basics of video editing.
Japanese Language Only.

3.Question and answer session

CONFERENCE SYSTEM Microsoft Teams

Attention

 Prof. Okoshi would like participants to edit a short video together while he is delivering his presentation. For this reason, before watching
the session, we recommend that you download and install the video editing software “Filmora X” on your computer. This software’s trial version is
accessible for free at the following website.
https://filmora.wondershare.jp/video-editor/

Presentation

Instructional Strategies for Online Classes.

Survey

https://forms.gle/zuVwSCYwU1VLdiwF8
Video こちらから

第9回 オンデマンド授業の実践例:課題の提示とフィードバック

日時 3月9日(水)14:00~
内容

1.開会挨拶

2.発表

⽇髙優⼀郎(⼤学院社会⽂化科学研究科)
オンデマンド形式のオンライン授業で、学⽣に対してどのような課題を出し、どのようなフィードバックを⾏ってきたか、実践例を紹介します。
⽇本語

3.質疑応答 

開催方法 Microsoft Teams

プレゼンテーション資料

オンデマンド授業の実践例

アンケート

https://forms.gle/iyYYjCyinvqHDiEY7
動画 こちらから

9th Examples of On-demand Class: Assignments and Feedback

Date & Time March 9 (WED) 14:00
Contents

1.Opening remarks

2.Presentation

HIDAKA Yuichiro (Graduate School of Humanities and Social Sciences)
This session introduces practical examples of
assignments and feedback that can be used to
effectively increase student engagement in on-demand classes.

Japanese Language Only.

CONFERENCE SYSTEM Microsoft Teams

Presentation

Examples of On-demand Class

Survey

https://forms.gle/iyYYjCyinvqHDiEY7

Video

こちらから

特別編 「オンライン授業とメンタルヘルス」

日時 6月25日(金)13:25~
内容 松井めぐみ(高大接続・学生支援センター 学生相談室 室長)
西村大樹 (高大接続・学生支援センター 学生相談室 助教)
大半の授業がオンラインにシフトした今、学生たちからそのメリットを実感する声とともに、メンタルヘルス上の課題も数多く聞くようになりました。
学生相談室で日ごろ、学生の悩みや心身の不調に向き合っている教員2人が、現状や問題解決のヒントを報告し、参加者の間で対処法を話し合います。
開催方法 Microsoft Teams

主催:高等教育開発推進センターCenter for Teaching Excellence (CTE)部門